Tillbaka till Frukter och bär

Jordgubbar

Ett av det vanligaste bäret i våra trädgårdar är jordgubbar. Vad vore en midsommar utan färska jordgubbar! Resan mot att bli jordgubbe börjar redan på hösten. I maj syns de första röda jordgubbarna i Skåne. Därefter sprider de sig norrut under sommaren och de norrländska bären mognar i början av september. Odlingarna finns även norr om polcirkeln men de största finns i Skåne, Blekinge och i Kalmarområdet.

Den svenska jordgubbssäsongen är alltid lika efterlängtad, trots att det finns importerade jordgubbar under hela våren. Under säsongen är vi helt självförsörjande i Sverige.

Jordgubbar
Jordgubbar 4

Odla jordgubbar

I Sverige odlas jordgubbar på 2 500 hektar av drygt 600 företag. Sverige är helt och hållet självförsörjande under jordgubbssäsongen. Totalt skördas cirka 16 800 000 kilo jordgubbar per år, vilket motsvarar cirka tre till fyra liter svenska jordgubbar per person och år! Jordgubbar kan planteras från vår till höst. Ju tidigare man planterar på hösten desto större blir skörden den kommande sommaren. Jordgubbar trivs bäst där det är varmt, soligt och väldränerat.

Jordgubbar 3

Olika sorter

De svenska jordgubbarna har en alldeles särskild smak. Det är våra långa ljusa sommardagar och våra svala nätter som gör bären söta och smakrika. Ju längre norrut desto svalare nätter. Ju svalare nätter desto mindre sockerarter förbränns i plantan.

Det finns en mängd olika sorters jordgubbar. Några tidiga sorter är Rumba och Honeoye, ett par medeltidiga Sonata, Sonsation och Verdi och vanliga sena sorter är Faith och Malwina.

Norrbotten Jordgubbar Mjolk Jennygotthold

Vad blir det för mat?

Jordgubbar smakar som allra bäst färska och solvarma, bara som de är eller tillsammans med mjölk, grädde eller glass. Jordgubbar passar utmärk för att göra sylt, saft och kräm och att ha i tårtor och olika bakverk.

Man kan också ha jordgubbar i sallader, det är gott tillsammans med till exempel grillat kött.

Jordgubbar 5

Visste du att...

- Svenska jordgubbar smakar mycket sötare än importerade bär. Det beror dels på sorterna, dels på klimatet och de långa ljusa svenska sommardagarna.

- Jordgubbar innehåller mer C-vitamin än apelsin

- Jordgubbar är fiberrika och bra för hälsan. De hjälper magen att må bra och ger oss mättnadskänsla.

- Jordgubbar stärker immunförsvaret - äter man jordgubbar ofta kan man faktiska få 60 procent förre förkylningar.

- Vår jordgubbe, Fragaria x ananassa, är en hybrid som troligen uppkom någon gång mellan år 1730 och 1740 i Brest i Bretagne i nordvästra Frankrike.

- 81% tycker det är viktigt med svenska jordgubbar. Dels för smaken, men också för klimatet.

- 1 av 3 vill ha grädde till jordgubbarna. 1 av 5 föredrar mjölk och 15% äter sina bär som det är. Stockholmarna äter helst jordgubbar med glass. Hur äter du dina jordgubbar?