Övergripande mål och riktlinjer
Bonden i skolan-veckorna bidrar till att lyfta lantbruket och skogsbranschen som framtida utbildnings- och yrkesmöjligheter.

• bidra med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning, och
  • medverka till att utveckla kontakter med mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället.

Årskurs 1-3

NO
Lär om olika djur och växter på bondgården och i skogen.

• Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

• Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.

SO
Lär om bondgården, var maten kommer ifrån och kopplingen till naturens förutsättningar.

• Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
  • Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.

Bild
Låt eleverna rita eller på annat sätt illustrera sin egen drömgård eller använd bildframställning i tävlingen.

• Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.

Svenska
Låt eleverna diskutera vad ni har sett och läst och göra presentationer om de olika delarna av gården eller arbeta med skriftliga element i tävlingen.

• Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar.
  • Handstil och att skriva på dator.

Årskurs 4-6

Biologi
Lär om olika djur och växter på bondgården och i skogen, hur bonden nyttjar naturen och kretsloppet och hur viktig fotosyntesen är för att vi ska få mat.

• Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.

Geografi
Använd Sverigekartan och lär om livsmedelsproduktionen i olika delar av landet.

• Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
  • Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.

Svenska
Låt eleverna skriva faktatexter och göra presentationer om de olika delarna av gården.

• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

• Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

• Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Bild

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Hem- och konsumentkunskap
Gör utmaning 3 - Favoriträtten

• Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.