När ni har jobbat med Bonden i skolan och lärt er mer om var maten kommer ifrån är det dags för er att tänka på vad man kan göra av alla saker som produceras av bönder runt om i landet!

Tävla genom att hitta på en maträtt eller mellanmål som innehåller råvaror som produceras på minst 4 av gårdarna Dante besökt (spannmål, mjölk, gris, får, frukt och grönsaker). Ni får pluspoäng om majoriteten av ingredienserna är saker som produceras i Sverige.

Släpp loss alla tankar och idéer och låt kreativiteten flöda!

Gör så här för att tävla:

1. Kom på en smarrig maträtt eller ett mellanmål enligt reglerna ovan!
  2. Välj hur ni vill presentera idén. Vill ni rita en bild, göra ett collage, skriva en text, bygga, spela in en film?
  3. Låt läraren ladda upp bidraget i tävlingsformuläret nedan, senast fredagen den 29 november

Textdokument och bilder kan laddas upp i formuläret. Filmer kan mejlas till bondeniskolan@lrf.se. I mejlet är det viktigt att ni anger vilken skola och klass som gjort filmen och vilken kommun och län ni tillhör.

Obs! Endast ett tävlingsbidrag per klass får skickas in/laddas upp i plattformen. Sista datum att skicka in ert tävlingsbidrag är fredagen den 29 november.

Vi kommer att utse ett antal vinnarklasser runt om i landet som får möjligheten att åka ut på ett riktigt gårdsbesök och träffa djur och lära sig mer om hur det går till på en bondgård.

Lycka till!

Tävlingsbidrag