OBS! Du har väl inte missat att vi förlängt aktivitetstiden och håller plattformen öppen till sista november.

Bondgårdsplattformen

Det mesta av innehållet hittar ni i vår bondgårdsplattform. Där hittar ni bland annat filmer, faktatexter och quiz.

Tillhörande material:

Utöver bondgårdsplattformen har vi även annat material som är specifikt för Bonden i skolan-veckorna.

Nytt för i år:

För er som var med förra året så har vi, förutom två nya filmer med Dante Zia, även lite nytt material som vi tagit fram i samarbete med läraren Josefine

Fler liknande uppgifter hittar ni här.

Tips på övrigt material:

Har ni inte använt Bonden i skolan eller Skogen i skolan tidigare så vill vi passa på att tipsa om lite annat smått och gott. Detta är ett axplock av det material som alltid finns tillgängligt hos oss och som passar utmärkt att använda både under, men även efter veckorna.

• Matcha korten: Ett memoryliknande spel där eleverna ska para ihop olika bilder. Finns flera versioner med olika teman och även ett med engelska ord.
  • Sverigekartan: En klickbar karta där eleverna kan lära sig mer om vad som produceras i olika delarna av landet- och varför.
  • Pyssel och tipspromenader: Här finns mer material även för de yngre eleverna.
  • Lektionsdatabas: Här hittar ni flera färdiga lektionsuppgifter, bara att sortera på årskurs, ämne eller tema.
  • Skogen i skolans Skogsslinga: Skriv ut och sätt upp skyltarna på en slinga i ett närliggande skogsparti eller annan plats. Låt eleverna gå slingan och svara på de tillhörande frågorna. Ni hittar facit här.

Skicka in bilder

Vill ni dela med er av ert arbete under Bonden i skolan-veckorna? Skicka då in bilder här. Bilderna kan komma att användas i LRFs sociala medier och hemsidor. Om ni själva vill dela bilder i sociala medier får ni gärna tagga oss eller använda hashtagen #bondeniskolan.