Gör hållbara val

Syftet med uppgiften är att eleverna får reflektera kring vilka hållbara val man kan göra i hemmet och i butiken.

Utifrån tipsen att äta svenskt och närproducerad mat som är i säsong och att inte slänga mat så ska de besvara frågor i grupp. Först får grupperna prata om olika val de kan göra när de ska följa med till matbutiken för att handla fredagstacos. De får prata om hur de tar sig dit, vilka matvaror de väljer och hur de ska undvika att slänga mat.

Här hittar du uppgifterna till lektionen i PDF-format.

Hem- och konsumentkunskap

• Enkla metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.

NO

• Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.

SO

• Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.