Året på gården

Syftet med övningen är att barnen får lära sig mer om hur uppgifter på bondgården växlar med årstiderna.

I den här övningen får barnen prata om olika saker som hör ihop med bondgården utifrån en bildberättelse. Berättelsen följs upp med en aktivitet där barnen får lägga ett pussel för att lära sig mer om livet på bondgården året runt. Övningen avslutas med att ni pratar om olika årstider och vad man gör på bondgården.

Här hittar du användbara material till lektionen.

Övningen har tagits fram för att möta de krav som förskolan arbetar utefter. I läroplan för förskolan (Lpfö 18) står bland annat att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

• ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället,
  • förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,

• förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

Övningen ger också barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle.