Djuren och bonden

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om hur året ser ut, ur djurets och bondens perspektiv och se samband mellan dessa.

I den här uppgiften får eleverna arbeta i grupp och söka efter information om ett favoritdjur från gården, samt illustrera och beskriva skötseln av djuret, ur bondens och djurets perspektiv. I fördjupningen sammanställs informationen i två olika storyboards. I en tredje storyboard ska eleverna påvisa samband mellan bondens och djurens behov.

• Börja med att bestämma er för ett djur ni vill arbeta med.
  • Rita djuret i mitten på ett papper och fyll på med saker runt omkring som djuret behöver för att må bra.
  • Gå vidare och sök information utifrån er tankekarta.
  • Ta reda på vad bonden gör för att djuren ska ha det så bra som möjligt.

Nu får ni arbeta med att strukturera den information ni har hittat.

• Sammanställ er information genom att rita tre exempel på vad bonden gör för att djuren ska må bra i serierutorna.
  • Lägg till en kort text till varje bild som förklarar vad bonden gör och vad det leder till för djuren.

Språkbruk

• Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.

Informationssökning och källkritik

• Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

Tala, lyssna och samtala

• Muntliga presentationer och muntligt berättande.

• Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.