I kylen från hagen

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om svenska kött- och mejeriprodukters ursprung och användning.

I den här övningen börjar eleverna med en hemuppgift där de söker efter svenskt kött, ägg- och mejeriprodukter i kylen. I skolan får eleverna arbeta vidare och fundera över från vilka djur de olika varorna kommer och hur de kan användas. Övningen avslutas med att eleverna får fördjupa sig i några recept som de själva väljer.

Hemuppgift

• Undersök kylen hemma.
  • Leta efter svenska kött, ägg- och mejeriprodukter.
  • Försök att hitta fem olika exempel.
  • Rita av varorna du valt och skriv vilka de är.

Glöm inte att ställa in varorna i kylen igen. Packa ner ditt arbete i väskan och ta med till skolan.

Nu får du arbeta vidare med din hemuppgift om svenska kött, ägg- och mejeriprodukter som du hittade i kylen.

• Från vilka djur kommer dina varor?
  • Till vilka maträtter kan dina varor användas? Försök komma på så många som möjligt.

• Välj tre av dina maträtter och leta efter recept på hur man tillagar dessa.
  • Skriv av recepten och börja samla ihop till en egen receptbok.
  • Rita även en bild till varje recept.
  • Ändra gärna i recepten och lägg till dina egna favoritkryddor och smaker.
  • Skriv en liten text till varje recept om varför du gillar just den rätten.

Hem- och konsumentkunskap
Mat och matlagning

• Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.

• Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.