Mjölkens väg

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om mjölkens ursprung och vägen från bondgården till affären.

I den här uppgiften får eleverna beskriva mjölkens väg från kon till hemmet genom att komplettera en serie illustrationer med beskrivande text. I fördjupningen av uppgiften får eleverna analysera mjölkens innehåll och avsluta med att göra sin egen sportdryck.

Förr i tiden kunde pigan gå ut i ladugården och hämta mjölk direkt från korna. Idag ser mjölkens väg från kon till kylen mycket annorlunda ut.

• Beskriv mjölkens väg från ko till mjölk genom att komplettera illustrationerna nedan med text som förklarar vad som händer med mjölken.

Lär dig mer om naturens egen sportdryck.

• Ta reda på vilka näringsämnen som finns i mjölk.
  • Hur mycket energi finns i ett glas mjölk?
  • Vad kan man göra av mjölk? Hur många saker kommer du på?

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Texter

• Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag

Kemi
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen

• Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan.

Hem- och konsumentkunskap
Mat och matlagning

• Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900

• Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.