Knöl till mos

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om potatisens ursprung och vägen från åkermarken till konsumenten.

I den här uppgiften får eleverna beskriva potatisens väg från åker till hemmet med text och bild. I fördjupningen får eleverna undersöka potatisens många användningsområden.

• I den här uppgiften får du beskriva potatisens väg från åkern till hemmet. Rita och skriv texter som förklarar vad som händer med potatisen i rutorna nedan.

Från skolmaten är ni kanske mest vana med att få kokt potatis. Kokt färskpotatis är fantastiskt gott, men potatisen används ju på många olika sätt i matlagning.

• Försök att komma på så många saker som möjligt som man kan laga med potatis.

Här hittar du användbara material till lektionen.

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg